Waarom en automaatbak spoelen?
Om dezelfde reden dat de motor moet worden onderhouden van een auto.
Om de draaiende delen in een automatische versnellingsbak te smeren en te koelen zit er ATF-olie (Automatic Transmission Fluid) in de versnellingsbak. Door interne vervuiling, slijtage, vocht en verouderen van olie raakt de ATF-olie langzaam vervuilt en verliest het zijn werkende eigenschappen. Hierdoor wordt de olie o.a. dikker en verliest het zijn smerende eigenschappen.
Toch zeggen sommige fabrikanten (veel komen daar nu op terug) dat de olie van hun automatische versnellingsbak nooit ververst hoeft te worden. In de praktijk blijkt dat toch niet helemaal te kloppen.
Door vervuiling van de ATF-olie raken oliekanalen, schakelkleppen en lamellen langzaam vervuilt. Waardoor bijvoorbeeld overschakelen niet soepel meer gaat. Als er niet optijd onderhoud wordt uitgevoerd kan dit uiteindelijk tot gevolg hebben dat de automaatbak storingen gaat vertonen waarna de automatische versnellingsbak vernieuwd, gereviseerd of anderszins reparaties behoeft met als gevolg vaak een dure rekening.
Spoelen/flushen van de automatische versnellingsbak is vooral geschikt voor preventief onderhoud gelijk aan een onderhouds beurt aan de motor. Door de versnellingsbak goed te onderhouden zijn de meeste versnellingsbak gerelateerde klachten (transmissie storing) te voorkomen. Veel klachten zijn met het spoelen en reinigen van de automatische versnellingsbak te verbeteren of te verhelpen maar daar kunnen wij helaas geen garantie op te geven. Geef de automaatbak dus een spoelbeurt voordat zich een transmissie storing voordoet.
Schrijft de fabrikant geen verversing perioden voor? Dan adviseren wij, afhankelijk van het gebruik en de belasting van de automaatbak, de ATF-olie te laten Spoelen/flushen om de 60 a 120.000 kilometer. Zo voorkomt u veel van de klachten.
|
|
|