FollowRSSFacebook

Aftappen en Vullen, of Spoelen?


Bij het verversen van de automatische versnellingsbak wordt slechts een deel van de ATF-olie vervangen. Hierbij wordt enkel de plug uit de onderkant van de versnellingsbak gedraaid waardoor slechts een deel van de ATF-olie uit de bak stroomt. Er blijven hierbij altijd enkele liters ATF-olie in de koppelomvormer en in de warmtewisselaar achter. M.a.w. er wordt slechts een deel van de vervuilde olie verwijderd.

Wat er vervolgens gebeurt is dat er nieuwe ATF-olie wordt bijgevuld, gelijk aan de hoeveelheid dat er is uitgehaald. Doordat het vastzittende vuil niet is verwijderd en er wel deels nieuwe olie is toegevoerd, wordt er door de reinigende werking van de nieuwe olie, vuil losgeweekt. Deze losgekomen deeltjes gaan nu rondzwerven in de toch al niet volledig vernieuwde olie en veroorzaken in sommige gevallen juist storingen.

De juiste en volledige methode om alle oude en vervuilde olie samen van de vastzittende delen uit de automaatbak te krijgen is door te flushen met een reinigingsmiddel. Flushen gebeurt met lopende motor en een speciale spoelmachine. Door de ATF-olie te verversen terwijl deze in gebruik is wordt alle olie, ook die in de achterliggende onderdelen, ververst en schoon gespoeld.


Delen opDelen op TwitterDelen op FacebookDelen op LinkedInDelen op Google+E-mail
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.