Home
/ Automaat Spoelen
Automaat Spoelen
Waarom en automaatbak spoelen?Om dezelfde reden dat de motor moet worden onderhouden van een auto. Om de draaiende delen in een automatische versnellingsbak te smeren en te koelen zit er ATF-olie (Automatic Transmission Fluid) in de versnellingsbak. Door interne vervuiling, slijtage, vocht en verouderen van olie raakt de ATF-olie langzaam vervuilt en verliest het zijn werkende eigenschappen. Hierdoor wordt de olie o.a. dikker en verliest het zijn smerende eigenschappen. Toch zeggen sommige fabrikanten (veel komen daar nu op terug) dat de olie van hun automatische versnellingsbak nooit ververst hoeft te worden. In de praktijk blijkt dat toch niet helemaal te kloppen. Spoelen/flushen van de automatische versnellingsbak is vooral geschikt voor preventief onderhoud gelijk aan een onderhouds beurt aan de motor. Door de versnellingsbak goed te onderhouden zijn de meeste versnellingsbak gerelateerde klachten (transmissie storing) te voorkomen. Veel klachten zijn met het spoelen en reinigen van de automatische versnellingsbak te verbeteren of te verhelpen maar daar kunnen wij helaas geen garantie op te geven. Geef de automaatbak dus een spoelbeurt voordat zich een transmissie storing voordoet. Schrijft de fabrikant geen verversing perioden voor? Dan adviseren wij, afhankelijk van het gebruik en de belasting van de automaatbak, de ATF-olie te laten Spoelen/flushen om de 60 a 120.000 kilometer. Zo voorkomt u veel van de klachten. |
Welke klachten kunnen verholpen worden met spoelen?Veel klachten die te maken hebben van de automatische versnellingsbak kunnen verholpen worden met het spoelen/flushen van de ATF-olie. Hieronder een opsomming van veel voorkomende klachten.
Hieronder een korte uitleg over de mogelijke oorzaak van de genoemde klachten. Schokken met doorschakelenDoor interne vervuiling en dikkere ATF-olie functioneren de schakelventielen in de automatische versnellingsbak niet snel genoeg. Hierdoor gaat het overschakelen vaak gepaard gaat met schokken/bonken. Door Spoelen/flushen van de ATF-olie en het reinigen van de ventielen zijn de meeste klachten van ruw overschakelen te verhelpen. Niet goed kunnen kiezen en vasthouden van versnellingDoor dichtslippen van oliekanalen of vervuiling van de ATF-olie kan het zijn dat de ideale oliedruk in een circuit niet wordt gehaald. Hierdoor kan het voor komen dat een versnelling niet wordt ingeschakeld of dat de versnelling niet wordt vast gehouden. Door Spoelen/flushen van de ATF-olie en het reinigen van de oliekanalen kunnen veel klachten van een twijfelde versnellingsbak verholpen worden. Kick-down functioneert niet goedDoor dichtslippen van oliekanalen of vervuiling van schakelventielen kan het zijn dat de kick-down functie van de versnellingsbak ruw (bonkend gevoel) of zelfs niet wordt aangesproken. Door Spoelen/flushen van de ATF-olie en het reinigen van de oliekanalen/schakelventielen kunnen veel klachten van een twijfelde versnellingsbak verholpen worden. Schommelde toerentallenDoor een dikke ATF-olie kan de oliedruk in de versnellingsbak niet constant gehouden worden waardoor als gevolg een de het toerental kan gaan schommelen. Door Spoelen/flushen van de ATF-olie en reinigen kunnen veel klachten van een automatische versnellingsbak verholpen worden. Slippen automaatOvermatig slippen bij schakelen en/of slecht schakelen komt veelal door vervuiling van de ATF-olie. Door slijtage in combinatie met vervuiling raken de oliekanalen verstopt. Door Spoelen/flushen van de ATF-olie en het reinigen van de oliekanalen/schakelventielen kan in de meeste gevallen overmatig slippen van de automatische versnellingsbak verholpen worden. Verhoogt brandstofverbruikOvermatig slippen, slecht kunnen kiezen van de juiste versnelling enz. kunnen ertoe leiden dat de motor constant op een niet economisch toerental draait met als gevolg een extra en onnodig brandstofverbruik. Heeft u alles al geprobeerd om het overmatig brandstofverbruik terug te dringen? Laat dan eens uw automatische versnellingsbak Spoelen/flushen. |
Aftappen en Vullen, of Spoelen?Bij het verversen van de automatische versnellingsbak wordt slechts een deel van de ATF-olie vervangen. Hierbij wordt enkel de plug uit de onderkant van de versnellingsbak gedraaid waardoor slechts een deel van de ATF-olie uit de bak stroomt. Er blijven hierbij altijd enkele liters ATF-olie in de koppelomvormer en in de warmtewisselaar achter. M.a.w. er wordt slechts een deel van de vervuilde olie verwijderd. Wat er vervolgens gebeurt is dat er nieuwe ATF-olie wordt bijgevuld, gelijk aan de hoeveelheid dat er is uitgehaald. Doordat het vastzittende vuil niet is verwijderd en er wel deels nieuwe olie is toegevoerd, wordt er door de reinigende werking van de nieuwe olie, vuil losgeweekt. Deze losgekomen deeltjes gaan nu rondzwerven in de toch al niet volledig vernieuwde olie en veroorzaken in sommige gevallen juist storingen. De juiste en volledige methode om alle oude en vervuilde olie samen van de vastzittende delen uit de automaatbak te krijgen is door te flushen met een reinigingsmiddel. Flushen gebeurt met lopende motor en een speciale spoelmachine. Door de ATF-olie te verversen terwijl deze in gebruik is wordt alle olie, ook die in de achterliggende onderdelen, ververst en schoon gespoeld. |
Wat gebeurt er met spoelen/flushen van de automaat?De auto wordt in de meeste gevallen eerst warm gereden zodat de olie op bedrijfstemparatuur is en de klacht wordt waargenomen voorafgaande aan het spoelen. Nadat de olie op temparatuur is zal de spoelautomaat op de versnellingsbak worden aangesloten. In de meeste gevallen zal dit tussen de versnellingsbak en de oliekoeler zijn. De eeste stap is het toevoegen van een speciaal ontwikkeld reinigingsmiddel aan de oude ATF-olie. Deze toevoeging zorgt ervoor dat alle aanslag, sludge en andere vervuiling wordt oplost of losweekt. Vervolgens wordt de olie gedurende 10 minuten door een 2tal grote filters gespoeld om alle vervuiling op te vangen. De volgende stap is het verwijderden van de vervuilde olie en vullen met de nieuw ATF-olie. De spoelmachine doet dit zo, dat de oude olie aan de ene kant van de bak eruit wordt getrokken en aan de andere kant onder dezelfde druk en hoeveelheid weer hervuld wordt met de nieuwe ATF-olie. De laatste stap is het toevoegen van een conditioner. Ook hierbij gebruiken wij een speciaal voor automaatbakken onwikkelde toevoeging. Deze toevoeging zorgt ervoor dat alle afdichtingen en keeringen soepel blijven en de kwaliteitsafname van de ATF-olie, door hitte, verminderd. Tijdens het hele proces loopt de motor en worden alle, in te schakelen, versnellingen meerdere malen ingeschakeld. Hierdoor zal zoveel mogelijk van het verborgen vuil en oude ATF-olie verwijderd worden en vervangen door nieuwe ATF-olie. Dit zonder dat de versnellingsbak met een laag of hoog oliepeil draait. Sommige automatische versnellingsbakken hebben een filter deze zal hierna worden vervangen door een nieuw filter. Doordat wij, met een speciale reiniger de vervuiling oplossen en vervolgens uitfilteren voordat we de versnellingsbak met nieuwe ATF-olie vullen, wordt voorkomen dat vastzittend vuil losweekt door de reinigende werking van nieuwe olie en vervolgens rond gaat zweven in uw automaat om wederom voor problemen te zorgen. |
Hoeveel kost het spoelen/flushen van de automaatbak?
Het spoelen/flushen van een automaatbak kan vanaf een €299,- incl btw
Afhankelijk van de hoeveelheid en type olie en benodigde tijd voor aansluiten van de connetoren. Bij vervangen van een filter kunnen de kosten hoger uitvallen.
Al onze spoelingen worden standaard uitgevoerd met onze reiniger en krijgen na de spoeling een toevoeging als extra bescherming van uw versnellingsbak.
Wilt u weten wat het spoelen/flushen voor uw automaat kost? Bel 0572 381713 of stuur ons een e-mail geef hierbij uw kenteken door en ontvang direct een aanbieding.